Göteborg   2020-04-08 /

Korttidsarbete införs endast för få anställda

Ramirent Sverige har fortsatt högt tryck i stora delar av verksamheten och efterfrågan på erbjudna produkter och tjänster är stor, trots coronapandemin. Bolagets utbildningar för en säker arbetsplats, Ramirentskolan, har däremot fått ställas in sedan ett par veckor tillbaka. Därför beslutades idag att införa korttidsarbete för ett fåtal anställda som arbetar direkt med utbildningarna.

– Åtgärden är tillfällig och tagen för att vi i så stor utsträckning som möjligt vill behålla våra kompetenta och erfarna medarbetare. Vi är tacksamma att Ramirent inte har drabbats hårdare än så här än men vi har hög beredskap om förutsättningarnas ändras och följer utvecklingen noga, säger Erik Bengtsson, VD på Ramirent Sverige.

Korttidspermitteringarna gäller från och med den 14 april med ett tänkt slutdatum om den 31 augusti. Förhoppningen med den vidtagna åtgärden är att så snabbt som möjligt återgå till normalläge när pandemin är över.

– Vårt mål är att ta oss igenom det här och komma ut på andra sidan med både samma personal och med bibehållna goda kundrelationer. Idag på dagen har det gått ett år sedan Ramirent tecknade avtal för ett förvärv av Stavdal AB och vi befinner oss i ett gynnsamt läge på marknaden, avslutar Erik Bengtsson.