Artiklar | | Framtidens digitaliserade byggarbetsplats

Framtidens digitaliserade byggarbetsplats

Hur kommer digitaliseringen förändra byggbranschen? Och när kommer vi se robotar som jobbar dygnet runt och bygger hela bostadsområden – utan mänsklig inblandning? Vi har pratat med Johan Ehk, affärsutvecklingschef på Ramirent och kunnig inom området.

En framtidsvision presenterades i Schweiz tidigare i år, då hus som nästan uteslutande byggts av robotar, visade att sådana byggarbetsplatser faktiskt är fullt realistiska.

- Jag är övertygad om att robotar kommer att vara involverade i byggprojekten på olika sätt i framtiden och att det inte ligger så jättelångt bort. Men jag tror kanske inte att de kommer att bygga hela bostadsområden, utan mer finnas med som en naturlig del i vissa delar av projekten och som ett komplement till oss människor. I alla fall inom en överskådlig framtid, säger Johan Ehk.

Träna i VR-miljöer
Byggbranschen har generellt sett varit sen med att starta sin digitaliseringsresa. Men de senaste tre-fyra åren har takten ökat och nu menar Johan Ehk att det kommer att gå fort. Framför allt är det kraven på säkrare och mer effektiva arbetsplatser, som driver på utvecklingen mot mer digitaliserade byggprojekt. Om bara ett par år tror han att Internet of things och smarta maskiner gör att utvecklingen går ännu snabbare och att det inte är långt borta tills vi ser uppkopplade byggarbetsplatser där maskiner kan prata och lära av varandra.

- Byggbranschen kan ta del av andra branschers erfarenhet och teknikutveckling. Vi kommer även kunna träna mycket mer i Virtual Reality-miljöer, vilket minskar risken att göra fel ute på byggarbetsplatsen och därmed håller nere kostnaderna i projekten, säger Johan Ehk.

Gemensamma standards
Inom logistik och materialflöden, liksom inom administration, har branschen kommit längst i sin digitalisering. Nu ligger stort fokus på att även effektivisera själva rit- och byggprocesserna. Bland annat behöver olika byggaktörer kunna sitta geografiskt utspridda och modifiera ritningar under projektets gång, utan att behöva åka ut till bygget för att se den senaste ändringen – något som flera aktörer i branschen har löst med hjälp av digitala verktyg.

- Ska bolagen kunna hänga med i produktivitetsutvecklingen – vilket är nödvändigt om byggkostnaderna ska kunna hållas nere – så måste branschen digitaliseras. Det är svårt att få människor att springa så mycket fortare, men en robot kan jobba dygnet runt utan rast och den kan effektivisera vissa moment i ett bygge, för att på så sätt korta produktionstiderna.

Men för det behövs gemensamma standards för olika modeller och processer i byggnationen, så att man kan samla in och återanvända data och skapa algoritmer för att effektivisera byggprocesserna.

- Har vi det kan vi jämföra och återanvända data och på så sätt snabba på digitaliseringen och öka produktiviteten i branschen, säger Johan Ehk.

Nyfiken på att läsa mer om de robotbyggda husen i Schweiz? https://illvet.se/teknik/robotar-tar-ovar-bygget