Göteborg   2017-03-12 / Nyhet

Stavdal registrerar i ID06 Kompetensdatabas

För att underlätta för både företag och medarbetare har ID06 utvecklat en kompetensdatabas för hantering av utbildningsbevis. Här kan nu alla utbildningsbevis och behörigheter samlas och ge en bättre överblick över giltiga bevis på arbetsplatsen, så att rätt utbildningsbehörighet finns för arbetssysslan.

ID06 Kompetensdatabas förenklar för platschefer ute på byggarbetsplatser samtidigt som säkerheten och den sunda konkurrensen stärks. Genom ett par knapptryckningar går det snabbt och enkelt att ta reda på vilka utbildningsbevis och behörigheter som medarbetare och underleverantörer har på arbetsplatsen. Allt som behövs är personens ID06-kort och ett ID06-system. Det är nu lättare för arbetsgivaren att säkerställa att kortinnehavaren har den behörighet som arbetsmiljölagstiftningen kräver för vissa arbetsmoment och för att slippa betala sanktionsavgift om bevis saknas eller är ogiltigt.

Ordning och reda på intygen
Som ID06-kortinnehavare slipper du nu oroa dig för bort­tappade eller glömda utbildningsbevis. Väljer du att registrera dina bevis i kompetensdatabasen räcker det med ditt ID06-kort. Med hjälp av ditt BankID kan du logga in och få tillgång till dina egna utbildningsbevis som är registrerade i databasen. En smart funktion för dig som söker nytt jobb eller uppdrag.

Om du tappar ditt kort eller får det stulet kan du spärra det genom att kontakta den leverantör som utfärdat kortet. När du sedan får ditt nya kort finns alla registrerade utbildningar och behörigheter redan kopplade.

Endast godkända registratorer
För att få registrera utbildningsbevis måste utbildningsgivaren vara ackrediterad av ID06 AB. Och självklart är Stavdal det!

Innan en registrering kan påbörjas måste du som är kortinnehavaren ge ditt samtycke. Det kan du göra genom att läsa igenom och skriva på en samtyckesblankett och lämna in till närmsta hyrcenter. Det är enbart de utbildningar du gått hos oss som vi kan registrera i databasen.

Fram till och med sista april bjuder Stavdal på registreringen av utbildningsbevis. Kontakta oss så hjälper vi dig hur du ska gå tillväga.